Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu
W okresie od kwietnia do grudnia 2023 roku w Podkowiańskim Liceum nr 60 oraz Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II będzie realizowany rekomendowany program (profilaktyczny) pt. „TUTORING SZKOLNY - program pedagogiki dialogu”. Program ma na celu przygotowanie do pełnienia funkcji tutora z uwzględnieniem specyfiki programu „Wychować człowieka mądrego” będącego innowacją pedagogiczną.
Program jest skierowany do uczniów i nauczycieli i jest ukierunkowany na zwiększanie skuteczności edukacji poprzez
- wzrost u uczniów wiary we własne możliwości,
- doświadczanie przez nich sprawstwa i odpowiedzialności
- zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
Ponadto program ma na celu poprawę relacji oraz klimatu społecznego szkoły, a także rozwijanie umiejętności wychowawczych nauczycieli i zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
Tutoring szkolny, jako model indywidualnej pracy z uczniem, prowadzi do rozwoju kompetencji wychowawczych nauczycieli, wspiera rozwój samodzielności, odpowiedzialności życiowej i autonomii u uczniów, pozwala też na przyjęcie przez uczniów odpowiedzialności za proces własnego rozwoju i uczenia się.
Od 2008 roku z inicjatywy Towarzystwa Edukacji Otwartej (organ prowadzący Instytut Tutoringu Szkolnego) metoda tutoringu szkolnego rozwijana jest w wielu publicznych i niepublicznych szkołach w Polsce. Zetknęło się już z nią około 400 placówek w całym kraju. Tutoring szkolny stanowi efektywne wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej i może z powodzeniem zastąpić nawet dotychczasowe wychowawstwo klasowe. Tutor – indywidualny opiekun ucznia, poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego w realizacji zakładanych celów, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron. Relacja tutorska, dzięki wykorzystaniu określonych narzędzi, ale także odpowiedniemu szkoleniu, staje się bazą rozwoju tak dla ucznia, który ma kontakt z „mądrym dorosłym” jak i nauczyciela, dla którego może stanowić ochronę przed wypaleniem zawodowym. Tutoring szkolny stwarza okazję do wprowadzenia w szkole innowacyjnego programu, który wzmacnia diagnostyczno-profilaktyczne zadania szkoły, pozwalając na poprawę panującej w niej atmosfery, dając szansę na zwiększenie frekwencji uczniów i ich osiągnięć szkolnych. Od 2020 model wdrożenia tutoringu szkolnego zyskał status Programu Rekomendowanego, przyznawanego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
Program realizowany w ramach współpracy z Instytutem Tutoringu Szkolnego (Placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej Robotnicza 36, 53-608 Wrocław)
Program będzie finansowany przez Ośrodek Pomocy Społecznej z środków gminnych przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz przeciwdziałanie narkomanii.
Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronach Szkół biorących udział w programie oraz stronach internetowych.
www.instytuttutoringuszkolnego.pl